Sunday, May 24, 2015

MEGGIE KETAM SPECIAL

Assalamualaikum w.b.t....

Selamat malam semua :) mesti dah ramai yg tido la time mcm ni...esok keje ..kan kan ?? hehehe...GOODNIGHT semua :) 

Sebelum tido meh wana belanja satu gambar......

hehehe..




perghhh kaw kaw masak tadi ...teringin nak makan ketam sebab dah lama sgt xmakan ...makan sekali perghh..yg dalam pinggan suami pun wana bedal ...hahhaa..nasib baik suami xminat sgt dengan ketam.... tu wana dapat makan lebih sket ..kalau tidakk jgn harap ...dapat makan lebih ..hahhahah

kalau pergi kedai order ni..mau xpengsan...meggie ketam ni boleh dikatakan makanan mahal jugak ..xpadan dengan meggie ..haha..baik masak sdiri..save budget....


RESEPI by wana :p

1. 2 bungkus maggie ...(wana guna mee sedap perisa Kari jer)
2. 3ulas bawang merah (dimayang)
3. 2 ulas bawang putih (dimayang)
4. ayam dipotong kecil2
5. udang dan sotong
6. kubis,bunga kubis, carrot (dipotong kecil)(boleh je nak letak sayur kegemaran sdiri)
7. cili kampung (di potong kecil/ nak ketuk2 je pun boleh)
8. sebiji tomato ( hiris)
9. sdikit kicap, sos tomato,sos cili dan sos tiram.
Air

Cara masak :

1. panaskan sedikit minyak utk menumis bawang putih dan merah hingga naik bau..kemudian masukkan air...biarkan air mendidih..masukkan perencah mee sedap..kemudian masukkan potongan ayam...dan bahan2 no.9

2. kemudian bila nmpak ayam dah nmpak putih ...masukkan udang...dan sayur2.

3.kemudian masukkan ketam dan sotong

4. Last sekali, masukkan mee ...sebab xnak bg dia membengkak ..kalu mee bengkak..dah xsedapp ..lepas tu kacau2 dan boleh la angkat dan dihidangkan ..hehehe...


SELAMAT MENCUBA :)



2 comments:

Murniwati Awang said...

sedapnya...meleleh ayaq liuq (air liur)

Shahida Dzulkafli said...

Maggie tu x brape sgt tp Ketam tu... Meleleh air liur tgk..